תכנית מחשוב חדשה בבתי הספר בפריפריה

(או: "בואו ניתן לתלמידים מחשב נייד ואינטרנט אלחוטי במהלך השיעור, זה יעזור להם להתרכז בלימודים")

עיתון "הארץ" פרסם היום ידיעה חדשותית על התכנית החדשה של משרד החינוך, הכוללת "שיפור של תשתיות המחשוב: חיבור בתי הספר לרשת האינטרנט בפס רחב, חלוקת מחשבים ניידים לתלמידים והרחבת השימוש ב"כיתות חכמות", שבהן מחשב ומסך מיוחד מחליפים את הלוח המוכר. במקביל, יחולו שינויים פדגוגיים הכרחיים: יותאמו תוכניות הלימודים במקצועות השונים להוראה באמצעות מחשב, יוכשרו מורים ויוקם מנגנון מחקר והערכה שילווה מקרוב את התהליך".

רעיון ה"כיתות החכמות" הוא רעיון מצויין ואם הוא יופעל בצורה נכונה הוא יסייע מאוד לתלמידים ולמורים. החסרון היחיד בהפעלת כיתה כזו הוא האפשרות של המורה לשמור את כל מה שנכתב על הלוח ולהעביר את הקובץ אל התלמידים. האפשרות הזו תחסוך לתלמידים את סיכום החומר במחברת או במחשב, אבל אני חושב שסיכום החומר על ידי התלמיד מסייע לו רבות בהבנת החמור הנלמד.

ההצעה להכניס לבתי הספר אינטרנט אלחוטי במקביל לחלוקת מחשבים ניידים לתלמידים, היא בעייתית מאוד. לדעתי תלמיד שיעבוד עם המחשב הנייד שלו בכיתה בזמן שיש לו רשת אלחוטית זמינה, לא יהיה מרוכז בשיעור בצורה טובה.

בנוסף, אם למורה לא תהיה אפשרות לשלוט על מחשבי התלמידים בזמן השיעור, הם פשוט לא יהיו מרוכזים בחומר שהוא מעביר אלא בדברים אחרים לחלוטין, ובסופו של דבר התוצאה של התכנית החדשה תהיה הפוכה מהמטרה שהיא מנסה להשיג.

בחודשים האחרונים אני מתנדב בעמותה הפועלת לצמצום הפער הדיגיטלי, ובמסגרת זו אני מסייע בהעברת קורסים המיועדים לאוכלוסיות שונות. העמותה מפעילה מספר חדרי מחשבים "רגילים" ועוד כמה כיתות מחשבים ניידות (מחשבים ניידים המחוברים ביניהם ברשת אלחוטית ומוכנים לפריסה מהירה ומיידית בכל כיתה או חדר רגיל הכולל שולחנות, כיסאות ושקע חשמל).

הכיתות הרגילות מצויידות כראוי ומאפשרים למדריך (בין השאר) שליטה מלאה על המחשבים האחרים בכיתה וכך השיעור מתנהל בצורה חלקה גם עם התלמידים הכי בעיתיים. לעומת זאת, בכיתות הניידות אין כרגע תוכנת שליטה ולכן עבודת המדריכים קשה הרבה יותר.

עוד בתחום החינוך והמחשבים, לאחרונה נרשמה אחיינית שלי לפרויקט מעניין: תמורת סכום סמלי (כ- 1500 ש"ח לאחר סבסוד של קרן רש"י) מציעים מרכז אילן רמון לנוער שוחר פיזיקה ואוניברסיטת בן גוריון, קורס מחשבים לילדים ולנוער. הילדים הנרשמים לקורס מקבלים גם מחשב Asus Eee 4G Surf שעליו מותקנת Ubuntu התוכנית משלבת שימוש במחשבים ניידים, חידות היגיון ובעיות מאתגרות כדי לעודד חשיבה לוגית ויצירתית ולהציג מושגים מתמטיים בצורה יותר טבעית. בפורומים של אובונטו ישראל, פתחו פורום מיוחד למשתתפים בקורס בו יסייעו המדריכים והצוות למשתתפים ויענו על שאלותיהם.