תהליך פיתוח של פרויקט web מורכב משני חלקים עיקריים. החלק האחד מתמקד בפעולות שמתבצעות על השרת (למשל: שליפה של הנתונים המבוקשים, הכנה של העמוד, שליחת הקבצים לגולש). החלק הנוסף מתמקד בפעולות שמתבצעות על הדפדפן שלנו – קוד ה-HTML, ה-CSS, וה-JavaScript.

פיתוח פרונט אנד (או גם: פיתוח צד לקוח. מאנגלית: Front-End Development, Client Side Development) הוא התחום שעוסק בפיתוח הקוד שמתבצע על הדפדפן והרכיבים שהגולש בא אתם במגע ישיר בזמן השימוש במערכת. המשימות העיקריות העומדות לפנינו הן נגישות, ממשק משתמש, שמישות, וביצועים.

כמי שאחראיים לחלק שהגולש בא איתו במגע, על מפתחי פרונט אנד לדאוג שהמשתמש יחווה את המערכת בדיוק כמו שהתכוון צוות האיפיון של הפרויקט, ושהיא גם תיראה בדיוק כפי שצוות העיצוב התכוון. את כל זה הם צריכים לבצע מבלי להכביד על הדפדפן ולדאוג שהמערכת תהיה נגישה לכל מכשיר ודפדפן בשוק וגם לבעלי מוגבלויות מבלי לפגוע בתוכן ובתפקוד של המערכת. למרות שבאותו מוצר עומדים להשתמש אנשים שונים עם מגוון עצום של מכשירים, מערכות הפעלה, דפדפנים ומסכים – כולם צריכים ליהנות מחוויה אחידה.

פיתוח פרונט אנד דורש ידע המורכב משילוב של מספר שפות פיתוח, חוש אסתטי מפותח, והכרות בסיסית עם טכנולוגיות צד שרת. הכשרה עיצובית או איפיונית אינה חובה אבל יכולה לשדרג משמעותית את המוצר.

ברוב המקרים, מפתחי פרונט אנד יעבדו בצמוד למפתחי בק אנד שייקחו אחריות על יכולות המערכת בצד השרת, אבל בפרוייקטים מסויימים מפתחי פרונט אנד יבצעו גם עבודת בק אנד.

למה פרונט אנד?

מפתחי פרונט אנד באים במגע עם המשתמשים

אנחנו לא חייבים לפגוש את המשתמשים במציאות כדי להכיר אותם, אנחנו לומדים את ההתנהגות שלהם במערכת ויחד עם צוות האפיון והעיצוב מנסים ליצור מוצר טוב יותר עבור המשתמשים ולגרום להם לחוויה טובה יותר. בניגוד למפתחי בק-אנד, שבדרך כלל לא יבואו כלל במגע עם משתמשים.

אני עובד עם אנשים יצירתיים ושותף בתהליך יצירה של מוצר

בניגוד למפתחי בק אנד, אנחנו לוקחים חלק בתהליך העבודה על המוצר כבר משלבי האיפיון. אנחנו יושבים עם צוותי האיפיון והעיצוב ומנסים ביחד למצוא פתרונות יצירתיים וחדשניים לצרכים שעולים לאורך התהליך.

בפרונט אנד אנחנו תמיד בתנועה

הכל יותר דינמי. בכל שנה יוצאים עדכונים וטכנולוגיות חדשות שהופכות מהר מאוד לכלי עבודה שכולם משתמשים בהם ולכן התחום יכול להתאים מאוד למי שמחפש תחום פיתוחי יותר מאתגר ודינמי.

מפתחי פרונט אנד טובים חייבים להישאר מעודכנים כל הזמן כדי להוציא תחת ידיהם מוצר טכנולוגי ברמה גבוהה, שיהיה חדשני, מהיר, וייתמך בכל הפלטפורמות.

כמה יכולות שנוספו לדפדפנים שלנו רק בשנים האחרונות: אנימציות, התראות, זיהוי מיקום ועוד.

בשנים האחרונות ניתן לראות שהרבה מעצבים בעולם עושים את המעבר לתחום ומפתחים בעצמם את העיצובים שלהם, כך יש למעצב יותר שליטה על המוצר הסופי. השילוב הזה תורם רבות גם לתהליך העיצוב עצמו, כי המעצב מבין מראש את ההשלכות והמגבלות הפיתוחיות של כל החלטה עיצובית.