אתר חדש: כמו Ynet, אבל לחרדים

הגעתי לאתר האינטרנט החרדי החדש "כיכר השבת" דרך ציוץ של ארז וולף. מדובר באתר אינטרנט חדש שעלה לאוויר לפני כחודש, ומציע כרגע בעיקר תכנים חדשותים וטורי דעה שפורסמו בעיתונים החרדים.

תפסתי לשיחה קצרה את אחד היזמים של הפרויקט (שביקש להישאר בעילום שם).

האם אתה יכול לספר קצת על הרעיון של האתר והמטרות שלו? מה גרם לכם להקים את האתר?

ynet לחרדים, פשוט כך.

עד היום לא היה פורטל אמין איכותי שנותן תוכן מתאים ועשיר לאוכלוסיה החרדית ברשת זה קצת מצחיק אבל עד היום – אין אתר כזה ברשת. מה שיש, אלה אתרים קטנים שלא מצליחים לספק את התוכן שדורש הגולש מבחינת כמות ואיכות החומרים.

הפרוייקט עלה בשיתוף פעולה עם "גלובס" והחל משבוע הבא בעז"ה עמוד הכלכלה שלנו יהיה עם כל התכנים של "גלובס" לאחר שהם יעברו סינון לגולש הדתי. יש המון חרדים שעוסקים בכלכלה והם ישמחו לקבל את החומרים הללו בכיכר השבת.

אתה חושב שיש דרישה לחומרים האלה (אתר אינטרנט חדשותי לציבור החרדי)? הרי יש בעייתיות מסויימת בציבור החרדי בכל מה שנוגע לגלישה באינטרנט.
יש כמות עצומה של גולשים חרדים ברשת. לא מהבית אלא מהעבודה. הרי בכל בית חרדי ממוצע יש לפחות עובד אחד. עד היום לא היה להם איפה לגלוש ולצרוך מידע אמין ולא רכילותי. היום יש להם.

אכן יש בעייה, גם בסכין יש בעייה, תלוי מאיפה אתה מחזיק את זה ומי מחזיק את זה. אף אחד לא יתן לילד לנהוג ברכב כי זה מסוכן. ואנו לא נספק בכיכר השבת חומרים לנערים וילדים, כי אינטרנט זה לא לילדים.

מי עומד מאחורי היוזמה? האם מדובר ביוזמה פרטית?
מדובר ביוזמה של חברה ואנשי עסקים שהשקיעו 2 מליון דולר לשלוש שנים בפרוייקט הזה.

שוק האינטרנט החרדי הוא בעייתי מאוד והוא דורש כיס עמוק במיוחד. עולם הפרסום בו עדיין לא חילחל והוא צריך לעבור עוד שינויים רבים חלקם קשים מאוד ויש כאלה שאומרים שהוא גם לא יצליח להשתנות אא"כ האינטרנט החרדי יקח תקציבים מהמזגר הכללי וגם זה לא פשוט. זה יהיה תהליך ארוך ולכן היזמים והמשקיעים נתנו אוויר ל3 שנים כדי להגיע לאיזון.

חיפשתי באתר עמוד "אודות" שמסביר על האתר ומציג את בעלי האתר והיזמים ולא מצאתי.
למה האנונימיות? האם אתה חושב שאתר חדשות רציני יכול להרשות לעצמו לפעול בלי להציג את היזמים ואת בעלי האתר (ואת האינטרסים שיכולים להיות להם)?
הערה חשובה מאוד. אין אנונימיות. "כיכר השבת" היא חברה חוקית ברשם החברות. הכל גלוי.

צריך באמת להוסיף פרטים זה חשוב מאוד. תודה.

מה עוד אתם מתכננים לגולשים בהמשך?
יש לנו עוד הרבה לאן להתפתח והעבודה הגדולה עוד לפנינו. האתר רק עלה לאוויר ועכשיו אנחנו מחכים לפידבק מהגולשים כדי שנוכל להגיע לגרסה הסופית של האתר. בנוסף, אנחנו עומדים להשיק כמה שירותים שעדיין לא נראו בתחום הזה.

האתר שלנו לא הולך להישאר רק אתר חדשות, אנחנו מתכוונים להרחיב אותו לתחומים נוספים בעתיד.

תודה רבה ובהצלחה.

כמה הערות שלי על האתר:

  • נראה שב"כיכר השבת" מתכוונים באמת לעשות משהו שונה שעדיין לא קיים בציבור החרדי, אבל כרגע, כיכר השבת מציע בעיקר ידיעות שעוסקות בציבור החרדי, מה שמשאיר את זירת החדשות העיקרית לאתרי חדשות כדוגמת ynet ונענע10. אם האתר רוצה להיות "ynet לחרדים" הוא יצטרך להביא גם ידיעות חדשותיות כלליות, ולא להתמקד רק בידיעות מתוך הציבור החרדי.
  • האתר מציע הרבה תכונות שעד היום לא הוצעו באתרי אינטרנט שפונים לציבור החרדי. לדוגמה: כפתורי שיתוף (כרגע באמצעות דלישס, דיגג ורדדיט), וערוצי RSS. בתחום הטכני נראה שהאתר מושקע מאוד. האם האתר תקני? האתר לא עובר כרגע ולידציה אבל בשיחה שלי עם היזם, הוא התעניין מאוד בנושא והבטיח לקדם אותו.
  • הציברו החרדי אוהב להתבטא. אמנם יש באתר מערכת תגובות, אבל היא לא מספיקה לדעתי. מערכת התגובות מאפשרת המלצה על תגובה אבל לא מאפשרת תגובה לתגובה אלא רק תגובות למאמר. בסך הכל מערכת התגובות בסיסית, ובאתר שמיועד לציבור החרדי צריך להיות גם פורום מתקדם שיאפשר דיון נרחב יותר.