למה לי פרובלוגינג עכשיו?

בעקבות דיון שהתפתח אצל ליאור, חשבתי קצת והחלטתי לכתוב פוסט קצר בנושא.

מיהו פרובלוגר?
השאלה הראשונה שצריכה להישאל לפני שמתחילים לעסוק בנושא היא: האם כל מי שמרוויח כמה גרושים מכתיבת תוכן נחשב פרובלוגר? לדעתי פרובלוגר הוא מי שמתפרנס מכתיבת בלוג ומכל מה שקשור בכך. מה שאומר שאין כרגע פרובלוגרים בישראל.

למה הפרובלוגינג לא מתפתח בארץ?
כמה סיבות. סיבה ראשונה היא הקהל הקטן שיש לבלוגים בארץ והפרסומות שלא מסתדרת עם התוכן שמופיע בבלוגים. קשה מאוד להרוויח מבלוג עם כמות כניסות ממוצעת של בלוג ישראלי, במיוחד אם הפרסומות לא ממש ממוקדות.

סיבה נוספת: קישורי האפילייאט (Affiliated Links) גורמים לנו להתייחס לתוכן כלא אמין. אם אתם לא מבינים על מה אני מדבר, אתם מוזמנים לקרוא את התגובות שקיבלה חנית (בלוגרית רצינית לכל הדעות) שהמליצה על אתר של עידן שלומן שמרוויח מקישורי אפילייאט. לדעתי, לא צריכה להיות בעיה אם מישהו מקשר אל אתר מסויים ומקבל על כך תשלום, כל עוד שהכותב מקפיד לכתוב את האמת ומספק תוכן מעניין.

סיבה נוספת היא ההתנגדות האוטומטית שפיתחנו לפרסום מכל סוג שהוא. אמנם לא באשמתנו, אבל אנחנו לא מסוגלים לסבול אף מודעה גם אם היא באמת מעניינת וגם אם היא בכלל לא מציקה או מפריעה לגלישה. כתוצאה, הגולש הממוצע בבלוגים פשוט חוסם את כל הפרסומות שיכולות להופיע אצלו ואפילו לא נחשף אליהם . גם אם הוא לא יודע איך חוסמים פרסומות, הוא פשוט יתעלם מהם ולא יטרח להביט בהם בכלל.

נבו מציע התיחסות אחרת למצב אבל אני מאוד סקפטי לגביה. נבו מציע שכולנו נשנה את היחס שלנו אל הפרסומות ולדעתו זאת הדרך לקידום הפרובלוגינג בישראל. לדעתי, אם היחס לפרסומות ישתנה ויהפוך לחיובי יותר, זה באמת יכול לקדם קצת את הפרובלוגינג, אבל אני לא רואה מצב שבו פתאום כולנו נתחיל לאהוב את הפרסומות ואפילו ללחוץ עליהם מתוך התעניינות אמיתית.

כדי לקחת את הפרובלוגינג הישראלי צעד אחד קדימה, צריך להשאיר מאחור את דרך החשיבה הישנה שלנו על בלוגים ולהתחיל לחשוב על הבלוג כעסק שצריך להניב רווחים. כתוצאה מכך ההנאה מכתיבה יכולה להפגם (ואתה גם ההנאה מהקריאה) ונצטרך לאמץ לעצמנו כללים אתיים ברורים ולחשוב פעמיים על כל משפט שנכתוב. בלוגר מקצועי, כמו עיתונאי, חייב לקחת אחריות על המילים שהוא כותב ולקחת בחשבון את התוצאות. ובמילים אחרות: כדי להרוויח כסף מבלוגינג צריך להפרד מגישת הבלוגינג הקלילה ולהפוך ל(כמעט)עיתונאי.

עכשיו, אחרי שקראתם את הפסקה האחרונה, אתם בטוחים שכדאי לקדם את הפרובלוגינג בישראל?

מומלץ גם לקרוא את הפוסט של ליאור בנושא, אני מסכים עם רוב מה שנכתב שם וליאור חסך לי ולכם עוד כמה שורות של טקסט על נושא לעוס.