לינוקס מול חלונות: עניין של גישה

מהנסיון הקצר שלי עם לינוקס, אני מתחיל לראות את הדברים בצורה מעט שונה. בלינוקס הגישה אחרת מחלונות ונושאים מסויימים מטופלים בצורה אחרת. בסקירה הבאה אנסה להסביר בקצרה את ההבדלים בגישה בין חלונות ללינוקס.

התקנים
חלונות: לכל התקן – דרייבר. זיהוי אוטמטי של חומרה והתקנת דרייברים מתוך דיסק או מהמערכת. חסרונות: חובה להתקין דרייבר עם כל התקן חומרה. יתרונות: כל התקן מגיע עם דרייבר פשוט להתקנה, רק להתקין ולהפעיל.
לינוקס: תמיכה בהתקנים מתוך הקרנל. יתרונות: המערכת מתקשרת טוב יותר עם החומרה. חסרונות: הצרות מתחילות כשהקרנל לא תומך בהתקן מסוים (קורה בד"כ עם התקנים חדשים).

ברירת מחדל
חלונות: ברירת המחדל מותאמת לנוחות המשתמש. יתרונות: חוסך את ההגדרות הראשוניות. מקצר תהליכים. חסרונות: כך גם קל יותר לוירוסים ולרוגלות להדבק למערכת.
לינוקס: ברירת המחדל מותאמת לצריכת משאבים מינימלית ולאבטחה מקסימלית. יתרונות: המטרות אכן מושגות בסופו של דבר. חסרונות: לאחר התקנת המערכת יש צורך לשנות את ההגדרות הרצויות, עד למצב הדרוש.

תוכנה
חלונות: המערכת מספקת כמעט את כל התוכנות הבסיסיות וכמעט אין צורך בהתקנת תוכנות נוספות. התקנת תוכנות על ידי אשף התקנה גרפי. יתרונות: התקנת תוכנות בצורה קלה ופשוטה. מגוון רב של תוכנות להתקנה. חסרונות: רבים מסתפקים בתוכנות שמגיעות עם המערכת ולא מנסים חלופות טובות יותר. כמות עצומה של וירוסים ורוגלות שמתקינים עצמם בקלות וקשים מאוד להסרה.
לינוקס: המערכת מגיעה עם תוכנות רבות ומאפשרת להתקין תוכנות נוספות ישירות מהאינטרנט. יתרונות: מגוון רחב של תוכנות בקוד פתוח ובתחומים רבים. רוב התוכנות חינמיות. התקנת תוכנה דורשת סיסמה ומונעת התקנה אוטומטית של רוגלות. חסרונות: מעט מסורבל ודורש חיבור לאינטרנט.

מולטימדיה
חלונות: המדיה פלייר כבר בפנים. רק להוריד מקודדים וליהנות. יתרונות: נוחות ותמיכה בכל הפורמטים בלי כל מאמץ. חסרונות: המדיה פלייר, יכלתם לוותר עליו.
לינוקס: אין תמיכה בפורמטים קנייניים. כל משתמש נדרש להוסיף תמיכה לכל פורמט בעצמו. יש מדינות בהם החוק אוסר הוספה של תמיכה בפורמטים קנייניים. יתרונות: שומרים על האידיאולגיה. חסרונות: לא הכל בחיים זה אידיאולוגיה.

משחקים
חלונות: היצע מרשים של משחקים עם גרפיקה מדהימה באמצעות DirectX. יתרונות: יש איך להעביר את הזמן. חסרונות: צריך גם לישון בלילה.
לינוקס: משחקים? כאן לא שמעו על דבר כזה. חכו עד שמיקרוסופט יפתחו את הקוד של DirectX. יתרונות: אין משחקים, תתחילו לעבוד. חסרונות: חייבים לעבוד?.

אינטרנט
חלונות: צרו חייגן והתחברו באמצעותו, או באמצעות ראוטר. יתרונות: יצירת חייגן באמצעות אשף גרפי פשוט וקל. התחברות באמצעות מספר הקלקות. חסרונות: אין אפשרות קלה להתחברות אוטומטית עם הכניסה למערכת.
לינוקס: צרו חייגן באמצעות הטרמינל. אם יש לכם ראוטר, הרווחתם. יתרונות: אפשר להגדיר התחברות אוטומטית עם הכניסה למערכת. חסרונות:הגדרת החייגן בד"כ באמצעות הטרמינל או באשף טקסטואלי.

אבטחה
חלונות: רק לאחרונה החלו במיקרוסופט לקדם את הנושא. יש צורך בלפחות 3 סוגי אבטחה: אנטי וירוס, אנטי ספייוור וחומת אש.יתרונות: ככה תרחיבו את הידע שלכם בתחום אבטחת המידע… חסרונות: …או שתאבדו את כל המידע על הכונן הקשיח שלכם.
לינוקס: מודעות גבוהה מאוד לנושא האבטחה. הפיירוול מגיע עם הקרנל. וירוסים וספייוור אינם בנמצא (בגלל ההפצות השונות וההבדלים בינהם, קשה ליצור וירוס שייתפוס את כל המשתמשים כנראה), אך קיימות תוכנות אנטי וירוס למי שמעוניין בכל זאת.