אובונטו צועדת לאחור

רבים כבר כתבו על זה לפני ואני מניח שעוד יכתבו על זה אחרי, אבל הכבדות ואי היציבות של אובונטו בגרסתה האחרונה, כבר עברו מבחינתי כל גבול.

בפוסט הקודם סקרתי את גרסת הבטא של Ubuntu 8.10 וציינתי שאני נתקל לעתים קרובות מדי בקריסות של המערכת. מאז עברתי לגרסה הסופית של המערכת ולצערי אני עדיין נתקל בתופעות דומות.

Canonical (החברה שמפתחת את אובונטו) משתמשת ב"שיטת פיירפוקס": קודם כל נדאג לשמישות ונוסיף פיצרים מעניינים, ואחר כך אולי נדאג ליציבות ונסתום את החורים שהצטברו במערכת.

בפיירפוקס זה אולי עבד, אבל פיירפוקס הוא יישום בודד שאפשר לפעמים לסבול את צריכת המשאבים המוגזמת שלו. אובונטו היא מערכת הפעלה שלמה, ולכן צריכת משאבים מוגזמת מורגשת הרבה יותר. עד שיגיע השלב בו בקנוניקל ידאגו ליציבות המערכת, אובונטו עלולה לאבד את אמון המשתמשים.

כשמשתמש צריך להמתין יותר משלושים שניות כדי שעורך הטקסט הפשוט שלו (GEdit) יעלה, זה עלול להרגיז אותו. אם נוסיף לזה את הטענות על תרומתה המעטה של קנוניקל לקהילה, ואת האיטיות שנוספת עם כל שידרוג של המערכת (שמשוחרר פעמיים בשנה) אפשר להניח שאם המפתחים של אובונטו לא יתעשתו בקרוב, המערכת תהפוך למסורבלת מאוד ובלתי נסבלת.

אני חייב לציין שבמחשב השולחני אני כמעט לא מרגיש בעיות עם אובונטו, אבל רוב הזמן אני עובד עם הנייד וכאן אני ממש מרגיש את האיטיות. הנייד, פחות חזק מהשולחני שלי ולוקח לו יותר מדי זמן לעכל את המשימות שאני מטיל עליו עם אובונטו. מעבר לזה, המערכת קורסת הרבה יותר ממה שאני מסוגל לסבול.

למרות הכל, אובונטו יותר יציבה אצלי מויסטה אבל עדיין, אני מתקשה להתמודד עם האיטיות של הגרסה החדשה.

כל זה מביא אותי להחלטה שאני חייב להחליף את ההפצה בנייד, אבל לאיזו הפצה אני יכול לעבור? דביאן היא הבחירה הטבעית: אובונטו מבוססת עליה ולכן המעבר יהיה קל וחלק יותר. מצד שני, דביאן לא מתעדכנת במהירות גבוהה כל כך, ולכן חלק מהתוכנות שאני משתמש בהם יחזרו לגרסאות הקודמות שלהם ויקחו איתם תכונות שאליהם התרגלתי. בנוסף, פיצ'רים שאני רגיל אליהם באובונטו ייעלמו מהמערכת ויהיה יותר קשה לגרום לדברים לעבוד (כמו למשל מצלמת רשת, אינטרנט אלחוטי, מקודדי מולטימדיה וכו').

OpenSuse זוכה להרבה מחמאות ממשתמשים, אבל היא שונה מאוד מאובונטו. ניסיתי אותה לאחרונה על מכונה וירטואלית ונראה שיקח לי לא מעט זמן להתרגל אל הגישה שהיא מביאה. אותו הדבר בדיוק עם Fedora ו-CentOS.

את Mint אני מתכוין לנסות בקרוב כדי ללמוד איך היא עובדת ולהחליט אם היא יכולה להיות ההפצה הבאה שלי. היא מבוססת על אובונטו אבל היא מתיימרת להיות יותר יציבה וקלה.

בקיצור אני מחפש הפצה לעבור אליה ובינתיים אני מכין מחיצה להפצה החדשה (אני מתכוין להריץ אותה על מחיצה נפרדת עד שאהיה בטוח במהלך). אם יש לכם רעיון מנומק כלשהו או הפצה שלא כתבתי עליה כאן, אשמח לשמוע.